בצל עליות המחירים במשק: ועדת הבריאות דנה ברפורמת המזון שמוביל משרד הבריאות

09 מאי 2024 המחברת/ת:
רפורמת המזון שמוביל משרד הבריאות רפורמת המזון שמוביל משרד הבריאות

מחלוקת בוועדת הבריאות בין משרדי הבריאות והחקלאות לגבי חוק אימוץ התקן האירופי. יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי: "חובה עלינו כנציגי ציבור להעלות את נושא יוקר המחיה על סדר היום, החוק יקודם בשיתוף פעולה מלא עם כלל המשרדים". בדיון השתתף שר הבריאות אוריאל בוסו: "צעד חשוב למאבק ביוקר המחיה". 

ועדת הבריאות של הכנסת שבה ודנה היום (חמישי) בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, של הצעת החוק הממשלתית להרחבת אימוץ הדין האירופי, ייעול הליך האימוץ והסרת חסמים ביבוא מזון במסלול האירופי. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) שיבח את משרד הבריאות שמוביל את רפורמת המזון יחד עם משרדי ממשלה נוספים, בעיקר באמצעות הסרת חסמים ויצירת תחרות, וציין כי"בשנים האחרונות נעשו מספר צעדים בכדי להוריד את יוקר המחיה, פתיחת הייבוא המקביל של מזון רגיל - מה שנקרא 'רפורמת הקורנפלס', ביטול רשמיותם של תקנים ישראליים בתחום המזון והוספת המסלול אירופי בייבוא מזון רגיש. אבל אני מוכרח להגיד – שלא עשינו מספיק. אין אחד מאתנו שנטל יוקר המחיה לא מכביד על כתפיו, רשתות המזון העלו בשנה האחרונה מספר פעמים את מחירם של מוצרי מזון בסיסיים. עלינו כנציגי ציבור מוטלת האחריות להעלות את הנושא על סדר היום ולפעול בכל דרך אפשרית להורדת יוקר המחיה בישראל. רפורמת המזון הינה צעד משמעותי, והיא תוצאה של עבודה מאומצת לאחר השקעה רבה ועבודת-מטה. החוק יידון בוועדה תוך שיתוף החקלאים ולא מעל ראשם".

לדברי שר הבריאות אוריאל בוסו, "מדובר בחוק חשוב ביותר להורדת יוקר המחיה, שנועד לפשט את הייבוא ולייצר ודאות מלאה אצל היבואנים, תוך אימוץ התקן האירופאי והקלה משמעותית בייבוא מזון. השוק הישראלי קטן יחסית לשוק האירופי, וכדי להוריד מחירים חייבים להיות חלק ממערך כולל יותר. אנו מאמינים שבאמצעות הקלה רגולטורית אחראית והקפדה על בריאות הציבור נוכל להפחית עלויות ולחסוך אלפי שקלים בשנה לכל בית בישראל. המהלך הזה טוב לכיס של האזרחים, ויקודם תוך תיאום ושמירה על ענף החקלאות".

מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הוסיף כי הורדת יוקר המחיה היא הדגל המרכזי של הממשלה ושל הציבור הישראלי אחרי נושא הביטחון, וטען כי ההתייקרויות האחרונות התרחשו עקב ניצול לרעה של חסמי-ייבוא. לדבריו, "האסדרה הנוכחית היא תוצאה של היות ישראל מבודדת ולא חלק מגוש מסחרי גדול כשוק האירופי או ארה"ב, אין לאף מדינה יכולת לבדוק כל מוצר ומוצר מכל הבחינות שלו - ולכן מדינות סומכות אחת על רעותה. החוק יאפשר ניהול סיכונים, וביטול הצורך בקשר ישיר עם היצרן, ואפשרות להסתמך על היבואן. חצי מיליארד תושבי אירופה הם גוש הסחר הגדול ביותר שישראל וארה"ב סוחרות איתה, ואימוץ תקנים אלו יאפשר סחר רציף ופתוח עימם".

לפי פנינה אורן שני-דור, ראש שירות המזון הארצי, החוק יאמץ כ-30 תקנות של האיחוד האירופי בעניין בטיחות מזון, סימון והרכב מזון. "התקנות החדשות יחולו על יצרנים, יבואנים ומשווקים. האימוץ בכפוף להחרגת סוגי מזון מסוימים כביצים טריות- לעניין מזהמים כימים, ביולוגים ושאריות חומרי הדברה, ופירות וירקות טריים - לעניין שאריות חומרי הדברה. היא ציינה כי די בהוכחת שיווק כדין באירופה –ו'היבואן הנאות' לא יהיה חייב להיות בקשר ישיר עם יצרן המזון או עם ספק אשר לו קשר ישיר ליצרן המזון. די יהיה להוכיח כי המזון עומד בדרישות הדין האירופי, ככל שאינן סותרות את ההוראות המאומצות או את חקיקת המזון הישראלית, ואין חובה לעמוד בתקנים הרשמיים לפי חוק התקנים וצווים לפי חוק הגנת הצרכן".

עוד לדבריה, פתיחת השוק עבור יבואנים שאינם נמצאים בקשר ישיר עם יצרן ושעד עתה התקשו לעמוד בדרישות החוק תביא להקלה משמעותית על הייבוא המקביל, ותמנע רגולציה כפולה.

סגן שר החקלאות משה אבוטבול, התמקד בשוני בין השוק הישראלי לאירופי, והציע להיזהר מאימוץ תקן שלא מתאים למזג האוויר, סוג המזיקים וסוג הגידולים המצויים בארץ. אורן לביא, מנכ"ל המשרד, הזהיר כי אימוץ החוק יביא לאי-ודאות כלכלית ופיקוח, ופער בלתי ניתן לתחזית של ההשפעה על הציבור.

פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ומי שריכז את עבודת המשרדים בעניין הורדת יוקר המחיה, הדגיש את חשיבות החוק עבור ראש הממשלה: "לכל פיקוח יש היגיון - אך מכלול הפיקוח גורם שישראל היא מדינה יקרה. הוא הזהיר כי החרגות רבות מדי מהחוק לטובת מאה איש – לא תביא את המטרה המיוחלת של הורדת יוקר המחיה ל-10 מיליון האזרחים".

גל ברנס, רכז כלכלה באגף התקציבים, הדגיש כי הסרת חסמי יבוא ואימוץ תקן הטוב לחצי מיליארד איש – יאפשר יבוא חופשי, יפריד את הקשר בין יבואן ליצרן, ויביא לארץ מוצרים רבים שכיום חסרים בה. ליאור לוי, נציג התאחדות התעשיינים, הבהיר כי "התעשייה הישראלית מעולם לא חששה מתחרות, משום מקום – אך היא תדרוש שהתחרות תהיה הוגנת. להורדת יוקר המחיה נדרשת הורדת חסמים גם ביבוא אך בעיקר בעידוד תעשייה מקומית". אביב חצבני, מנהל איגוד תעשיות המזון, קרא להחריג גם מוצרים מעובדים. פרופ' טליה אינהורן, חברת האקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי, הזהירה כי לאימוץ תקן אירופי יש השפעה רוחבית,

מנגד, לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) הביעה חשש כי החוק יקשה על החקלאים הישראליים, ויעניק עדיפות ליבוא על פני התעשייה המקומית.   היא הציעה לערוך ניסוי מקדים כדי לבחון את ההשפעה על הציבור. אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) הדגיש כי טרם הוכח שהאימוץ יביא להורדת יוקר המחיה, והחשש מפגיעה אפשרית בחקלאים הוא ממשי.

רצ"ב מצגת משרד הבריאות על עיקרי החוק.

 לנוסח החוק, חומר רקע וניירות עמדה

 

 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 הותמ״ל החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מזכ״ל התאחדות החקלאים מחירי תוצרת חקלאית מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.